سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رسول امین
قالب وبلاگ
لینک دوستان

امام رضا

میلاد امام رئوف، پاره تن رسول امین خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. فرموده پیامبر اعظم است که: پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏کاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید. عیون اخبار الرضا ج‏2ص‏257

مناظره ای از امام رضا علیه السلام را درباره اثبات حقانیت پیامبر اسلام در تورات و انجیل می خوانیم.

روایت مناظره

مأمون اهل علم و درس خوانده بود. دوست داشت جلسات بحث و گفتگو را.

بزرگان و علمای مذاهب را دعوت کرد. از جاثلیق (کاتولیک) بزرگ مسیحیان، رأس الجالوت عالم یهودیان، هربد رئیس زرتشتیان، از بزرگ صابئین، از متکلمین غیرشیعه و حتی‏ کسانی که اصلا منکر خدا بودند، مادی‏ و ماتریالیست بودند.

 پیغام فرستاد به علی بن موسی الرضا علیه السلام که‏ مجلس مباحثه ای هست، اگر مصلحت می‏دانید شرکت بفرمایید. بدون غرض هم نبود کارش. 
حضرت به حامل پیام فرمود: به مأمون سلام برسان و بگو من فردا صبح‏ می‏آیم.

 

- حضرت به نوفلی فرمود: نظرت چیست درمورد این قضایا؟

- مصلحت نمی بینم. اینها اهل پذیرفتن حقیقت نیستند. جلسه فردا، جلسه هوچی گری و مغالطه ست.

- می ترسی دربمانم؟

- نه به خدا قسم. خدا شما را پیروز گرداند.

- مأمون از این کارش پشیمان خواهد شد. می دانی کی؟ وقتی که دید با یهود به وسیله توراتشان استدلال می کنم، با مسیحیان به وسیله انجیلشان، با اهل زبور توسط زبورشان، با صابئین به زبان عبری و با مجوسیان به زبان فارسی، با رومیان به زبان رومی و با هر کسی به زبان خودش! آن وقت مأمون خواهید فهمید که برجای خویش ننشسته و همان، وقت پشیمانی است.

 صبح فردا بین الطلوعین محفل مباحثه تشکیل شد.

<** ادامه مطلب... **>

- حضرت به عالم یهود خطاب فرمود: من تو را قسم می‏دهم به آن ده معجزه‏ای که بر موسی‏ نازل شد، آیا در تورات خبر محمد صلی الله علیه و آله و امت او هست یا نه؟ آیا درمورد او نگفته است: پیروان مرد شترسوار پروردگار را حقیقتا تسبیح می کنند؟ و آن وقت به بنی‏اسرائیل دستور داده شده است: پس به سوی آنان و سرزمینشان کوچ کنید تا اطمینان به قلب هایتان راه یابد. بدانید که در دست آنها شمشیرهایی است که از همه ملت های کافر روی زمین انتقام خواهند گرفت.

آیا در تورات این چنین‏ هست؟

- بله.

- حضرت خطاب به جاثلیق فرمود: آیا از کتاب شعیا چیزی می دانی؟

- حرف‏ تا حرفش را می‏دانم.

- آیا در آنجا شعیا در مکاشفه اش نگفته است:: من آن الاغ‏سوار (یعنی عیسی) را در حالی دیدم‏ که روپوش هایی از نور به خودش گرفته بود، و آن شترسوار را دیدم در حالی که نورش مانند نور ماه می‏درخشید؟

- بله، شعیا چنین‏ چیزی گفته است.
-  آیا سخن عیسی علیه السلام را می دانی که فرمود: من به سوی پروردگار خودم و پروردگار شما می‏روم و بارقلیطا خواهد آمد؟ او مرا تصدیق می‏کند همان‏ گونه که الان من‏ به او گواهی دادم. اوست که حقایق را خواهد گفت. و اوست که رسوایی های ملت ها را در اثر غلبه و پیروزی هویدا می‏کند. و اوست که ستون کفر را در هم خواهد شکست.

- آری همین طور است.

- امام رضا علیه السلام به رأس الجالوت خطاب کرد: عیسی با تورات مخالف نبود و همان طور که در قرآن آمده، او برای تأیید تورات آمده بود نه برای نسخ آن. تا آن که خدای متعال او را به سوی خویش بالا برد. 
و در انجیل نوشته شده است: پسر آن زن نیکوکار (مریم سلام‏الله علیها)‏ می‏رود و بعد از او بارقلیطا (برگردان عربی کلمه یونانی پاراکلیتوس) خواهد آمد. او حقایق را برایتان تفسیر خواهد کرد و به من شهادت خواهد داد همان‏طور که من به او شهادت دادم.

برگرفته از کتاب شریف عیون اخبارالرضا ج2 ص 158- 139 

 

چند مناظره جالب دیگر را هم بخوانید:

مناظره امام رضا(ع) با اهل کتاب و مستندات آن در کتاب مقدس

پنج مناظره خواندنی از امام رضاعلیه السلام

مناظرات امام رضا علیه السلام


مصطفی خادم الحسینی | پنج شنبه 91/7/6 9:28 عصر| نظرات
چاپ این صفحه
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
این وبلاگ عرصه ای است برای دفاع از رسول امین الهی و طنین انداختن نام زیبایش در گوش عالم.
چه واژه زیباییست نام «محمد»
لینک های مفید

امکانات وب


بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 135952
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت